Friday 9 January 2009

Det finns inget dåligt väder...


Amerikanska väderleksrapporter har en rolig extraservice - de talar om hur temperaturen känns. Just nu i Washington DC är det "Clear and 28°F, feels like 16°F", dvs klart och nollgradigt, men det känns som -8,5°C. Visst förstår jag att det är vinden som spelar in och är man otroligt intresserad kan man gå hit http://www.srh.noaa.gov/elp/wxcalc/windchill.shtml och få reda på exakt hur det går till.
Jag undrar ändå alltid "enligt vem?".
Enligt ett av de många informativa email min man vidarebefodrar till mig, ska vi ta med oss "varma kläder att stå stilla utomhus i". Paradkläder.
Jag gick omedelbart ut och köpte ett par Timberland Atrus, samt skrev upp långkalsonger, sockor på listan över saker att packa. Behöver nog också vantar av en mer köldresistent sort än finstickad akryl.
I London imorse var det dimmigt, litet frost och -4°C, vilket inte kändes särskilt kallt på vägen till skolan. Barnen hade mössan i handen och händerna var varma. En timma senare gick jag exakt samma väg. Solen sken och frosten syntes inte lika tydligt men som vanligt frös jag som en hund på vägen hem. Så nu undrar jag förstås ifall det kommer att kännas som vägen till skolan eller vägen hem, när vi står där stilla utomhus? Får man hoppa? Och händer det någonsin att temperaturen känns varmare än det är?

5 comments:

  1. Jag hittade dig! Kul att du bloggar!

    ReplyDelete
  2. Undrar om det är det samma som vi i Kiruna alltid pratar om; köldfaktorn. Läste om det på Illustrerad Vetenskaps sida;
    http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=184&a=1218&id=8584_3

    Uppe i kalla Kiruna är det ju alltid mycket kallare än vad termometern visar, så vi har en stor neontavla vid Statoil som visar både temperatur, köldfaktor och tid.

    ReplyDelete
  3. Oh vad spannande att fa vara med pa plats. Jag kommer sitta framfor tvn och spana efter TT pa bal alternativt TT i langkallingar.

    ReplyDelete
  4. Oooh, mina första kommentarer! Ja, visst är det köldfaktorn som menas, Aggen. MEn är det någonsin varmare än vad det är?
    Lovar att se till att publicera bild på båda här, men kan nästan garantera att du inte ser mig på TV!

    ReplyDelete
  5. Ang köldfaktor, så ja, det finns en varmfaktor också. I Malaysia där luftfuktigheten är ca 90 % rapporteras alltid en varmare temp som "feels like".

    ReplyDelete